söndag 26 september 2010

...om att inte vara girig.

Kom och köp!! Kom och köp!! Färska varor! Diverse varor! Kom och köp!!

Ja familjen Dahlbom håller på med ett litet projekt, litet men oändligt. Vi håller på att sälja av så mycket vi kan av alla de möbler som står och samlar damm i Fjälkinge samt en del av de saker som vi har här hemma i Mariapark. Det gäller allt ifrån stolar, bord, mynt, golfklubbor och tavlor. Att ta foton på grejorna är inte särskilt svårt, och att sätta in annonserna är inte heller särskilt svårt. Det som dock är svårt är att sätta priset på grejorna. Vad begär man för fyra jubileumsmynt i guld? Man letar lite på nätet och får ett hum men ska man tänka girigt eller ska man tänka att man vill bli av med "skräpet"? Oftast så vill jag bara bli av med skräpet men samtidigt vill jag inte skänka bort sakerna. Jag är definitivt inte girig och det tror jag skiner igenom när jag säljer två soffor för 200kr! Nä girighet är inget för mig. Då skänker jag nog heller till rätt person. Så kom och köp, kom och köp!! Ni vet vart jag finns. =)

lördag 18 september 2010

...om att hitta rätt strumpor till lillgrabben.

Det blir ett kort inlägg idag. Soffan och frun lockar mer än att sitta framför datorn och häcka.
Som titeln kanske skvallrar om så har vi köpt små små strumpor till lillgrabben, ja inte bara strumpor. Det blev faktiskt fyra bodys, en tunn bäveroverall och som sagt två par strumpor. Allt för under sexhundra kronor, inte helt farligt kan jag tycka. Värre är det med napphållare, de kan kosta mer än hundra kronor! Hundra spänn för en liten liten bit tyg, löjligt! Jag kommer aldrig köpa en enda napphållare om jag så ska sätta mig ner och virka en helt själv. Här kommer lite bilder.

måndag 13 september 2010

...om det här med komprimerad energi.

Ja det låter kanske tråkigare än vad det faktiskt är, eller så är det precis så tråkigt som det låter. Hur som helst. Har tänkt lite på det här med energi. Alla vet vi ju om att vi gör av med energi när vi gör saker. Vi målar en tavla och vi brukar energi vid varje penseldrag. Vi lagar mat och vi använder samma energi där. Muskelenergi som krävs när vi rör runt i grytan och även ren allmän energi här från jorden som vi använder när vi gör de enklaste saker. Så tänk hur galet mycket energi det måste gå åt eller användas/omvandlas när ett litet foster ska växa till en fullvuxen bebis under lopper av +- nio månader. Inte konstigt att en mamma blir trött. All den där energin skulle ju trötta ut vem som helst, elitidrottare eller brandman. Lite som ett svart hål (för det är väl typ så de funkar?!), först ingenting och sen en massa energi som samlas och helt plötsligt BOOM! Liv. Overkligt men samtidigt så jäkla verkligt. Jag blir upphetsad och trött på samma gång.

söndag 29 augusti 2010

...om att förlora sig själv för ett tag.

Ia och jag var på Gospelbrunch innan. Det var hur mysigt som helst och det var flera gånger som håret på mina armar reste sig då någon söt körtjej brast ut i solo. Härligt med gospel, man blir varm i hela kroppen och tårarna var inte långt borta. Fantastiskt hur främlingar kan träffas för att brista ut i vacker sång. Det är nästan så att man skulle anmäla sig till nån kör för att få sjunga lite. Men sen hejdar man sig lite och inser var man egentligen står.




onsdag 28 juli 2010

...om att inte räcka till.

En av mina absoluta största drömmar är att få köpa en mindre skola eller någon typ av byggnad med många rum och gemensamma rum. Där skulle jag få alla mina nära och kära att flytta in. Inte för att jag tror att de skulle orka med varandra i ett sådant kollektiv, nej det skulle vara helt och hållet för min egen del. Så att jag kan hålla koll på dem, så att jag vet vart de är och hur de mår. För så som det är nu räcker jag inte till. Det finns inte tillräckligt många av mig, eller tillräckligt mycket av mig för att jag ska kunna få alla till att må bra. Jag vill finnas där för dem som behöver det och jag vill finnas där hela tiden. Och vad gör jag när jag inte får tag i dem som jag oroar mig över? Jag kan inte klona mig. Det går inte att vara på flera ställen samtidigt. Otillräcklig, det är ordet som just nu gnager i skallen.

...om Henrik Schyffert.

Hörde precis låten Hey Princess med Popsicle vilket fick mig att tänka på Henrik Schyffert. Jag anser att Henrik Schyffert är jävligt rolig. Fast egentligen är han inte särskilt rolig, hans skämt är ganska tama och hans punchlines är nästan alltid de samma. Dock har han ett uttryck som tilltalar mig som bara den. Man kan titta på honom stå rätt upp och ner i all sin prakt men likväl se en liten busig pojke som bara väntar på att få hitta på satyg och jag fullkomligt älskar det. Kanske för att jag själv är den där lilla lilla busiga pojken som bara väntar på att nått spännande ska hända. Nä Henrik Schyffert är egentligen ganska överskattad men jag älskar honom, jo jag gör nog det. Jag är nog till och med lite lite kär.

Jag berättade min förälskelse för Schyffert för Ia och hon tyckte att det va lite sött. Ända tills hon upptäckte att jag satt och googlade Henrik Schyffert. Då fick hon ett skrattanfall och kallade mig rolig och knäpp. Jag misstänker att Ia inte riktigt förstår den kärlek som strömmar mellan oss Henrik. Men det är ok, jag finns här för dig big guy. Hos mig kan du känna dig trygg.




söndag 18 juli 2010

...om att känna sig hemma.

Så nu har vi äntligen flyttat. En hel helg av konstant flyttstökeri. Flyttlådor och möbler flyttades i fredags med superhjälp av Gabbe & Malin, Lars-Eric samt Nils & Marianne. Tack som faaan för hjälpen. Vad hade vi gjort utan er? Och tack bäste broder Gabbe och underbaraste vän Malin, va fan hade vi gjort utan er? Ni är guld!

Lördagen fylldes med flyttsjå á la städ och upphängning av diverse möbler. Två vändor till klåpar-IKEA och senare möbelskruvning. Söndagen kantades av köp av utemöbler samt upphängning av tv. Det va inte lätt! Nu är det mesta på plats men tavlorna ska ju upp också. Kussen David ska få sin tavla upphäng i köket, la grande place por le tavlá!?!

Så, jobb imorgon och veckan ut, sen semester i två veckor till. Så jäkla fint. Då är det bara flyttstädning av den gamla lägenheten kvar då. Kul!

Ia fick en boll i magen innan. Grabben har inte ens kommit ut men har redan nickat sin första badboll. =)